Invloed van kleur webshops

Architecten en psychologen weten het al jaren: kleur beïnvloedt mensen. De kleur oranje is bijvoorbeeld de perfecte call-2-action kleur. Maar de invloed van kleurgebruik in je webshop gaat verder dan dat.

Onderzoek toont aan dat mensen binnen 90 seconden na de eerste visuele indruk onderbewust een beeld vormen over een persoon, omgeving of product en dat tussen de 62% en 90% van dat beeld wordt beïnvloed door uitsluitend de kleur.*¹ Met die wetenschap kunnen we het beeld dat onze bezoekers over onze webshop hebben kunnen sturen. Daarom zetten we de positieve en negatieve associaties op een rij.

Bron: CCICOLOR - Institute for Color Research

Welk kleur, roept welk gevoel op?

Rood

Rood is de kleur met de meeste emotionele lading. Rood roept gevoelens op zoals passie, kracht, macht, opwinding, belang, verlangen en liefde. Aan de andere kant roept het ook negatieve gevoelens zoals agressie, gevaar en woede op.

Rood is dus een krachtige kleur. De kleur rood is zelfs zo krachtig dat het je hartslag en bloeddruk kan verhogen en daarmee wordt het gevoel gecreëerd dat de tijd sneller gaat dan het daadwerkelijk gaat. Het kan dus een gevoel van urgentie oproepen. De kleur rood wordt veelal gebruikt in de uitverkoop om het gevoel van schaarste op te roepen (als ik het nu niet koop is het weg en loop ik een goede aanbieding mis). Het gevoel van urgentie bevordert de impulsiviteit waardoor mensen sneller geneigd zijn om spontaan een product aan te schaffen.

Geel (dit is oker voor de leesbaarheid..)

Geel wordt geassocieerd met de zon en roept een gevoel van vertrouwen,  vrolijkheid en geluk op en wordt ook wel geassocieerd met intelligentie. Aan de andere kant is geel ook de kleur die een gevoel oproept van gevaar, oplettendheid, kritiek en jaloezie.

Geel is de kleur die we visueel het moeilijkst kunnen verwerken. Gebruik felle gele kleuren dus met mate. Geel kun je in een webshop goed gebruiken om de spontaniteit te verhogen. De combinatie van geel en rood is een krachtige kleurcombinatie waarmee je de impuls aankopen kunt stimuleren.

Oranje

Oranje is de combinatie van geel en rood en combineert dan ook de gevoelen van vreugde van geel en de energie en kracht van rood. Oranje roept gevoelens op zoals creativiteit, vreugde, plezier, vasthoudendheid, enthousiasme en succes. Aan de andere kant roept het ook gevoelens op zoals frustratie, onvolwassenheid en lichtzinnigheid.

Oranje is de kleur met de hoogste attentie waarde en is, mede door de positieve gevoelens en impulsiviteit die het oproept, de populairste call-to-action kleur. Maar wees voorzichtig met het gebruik van de kleur oranje in je webshop. Bij overmatig gebruik verliest het zijn kracht en kun je de indruk wekken dat je het allemaal niet zo heel serieus neemt.

Blauw

Blauw is de kleur die een gevoel oproept van betrouwbaarheid, succes, veiligheid, intelligentie, loyaliteit en efficiëntie. Aan de andere kant is het ook een afstandelijke kleur die gevoelens zoals koud, kil en gebrek aan emotie oproept.

Blauw geeft ons een gevoel van rust, ruimdenkendheid en concentratie. Het is wereldwijd de populairste kleur als het gaat om favoriete kleuren. De kleur blauw kun je in je webshop goed gebruiken om betrouwbaarheid uit te stralen, maar ook om het concentratievermogen van je bezoeker te verhogen. Dat wordt belangrijk als je bezoekers wat langer verblijven in je webshop.

Groen

Groen is de kleur die sterk geassocieerd wordt met duurzaamheid en stabiliteit. Groen roept gevoelens zoals geborgenheid, harmonie, groei, veiligheid en welzijn. Aan de andere kant roept groen ook gevoelens op zoals saai, gebrek aan vooruitgang en slapheid.

Groen geeft ons dus een gevoel van rust en veiligheid. Groen is ook de kleur die we visueel het makkelijkst kunnen verwerken. De kleur groen is vooral efficiënt als je een organisch of duurzaam product verkoopt.

Paars

Paars is een combinatie van rood en blauw en combineert dan ook de gevoelens die deze kleuren oproepen. Rood voegt energie en kracht toe, terwijl blauw stabiliteit en veiligheid toevoegt. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, kracht en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, welzijn, onafhankelijkheid, spiritualiteit, wijsheid en magie. Aan de andere kant roept het ook gevoelens zoals goedkoop, vies, zweverig, droevigheid op.

Paars kan in webshops worden gebruikt om kwaliteit en luxe uit te stralen.

Wit

Wit is de kleur die wordt geassocieerd met perfectie, puurheid, schoon, hygiene, duidelijkheid, goedheid en onschuld. Wit roept een gevoel van positiviteit en simpelheid op. In een webshop is wit een krachtige kleur als basis omdat kleuren de aandacht trekken, waardoor een productfoto of een call-to-action meer attentiewaarde heeft.

Zwart

Zwart is van zichzelf een negatieve kleur. Toch zijn er ook positieve associaties zoals elegantie, kracht en excellence. Zwart en grijs staan erom bekend dat ze de aandacht juist niet trekken. Architecten maken daarom noodzakelijke elementen die niet mooi zijn grijs, zodat ze niet of minder opvallen. Zo wordt de kleur grijs ook in webshops gebruikt. Bijvoorbeeld als je een alternatief aanbied naar je call-to-action die secundair is zoals hieronder bijvoorbeeld:

Call to action kleur

Infographic

Kissmetrics heeft ook nog een mooie infographic over kleurgebruik en aankoopgedrag. Zeker de moeite waard om te bekijken. Je vindt ‘m hier: http://blog.kissmetrics.com/color-psychology/

Bronnen:

 

Delen maar!

facebook twitter google-plus linkedin evernote